Friday, July 31, 2009

Kemiskinan dan Bagaimana Islam Mengubatinya III

2. Islam tidak menerima pendangan "Jabariah"

a. Selain menolak pandangan "kemiskinan itu suci", Islam jugak menolak permikiran Jabariah yang menganggap kemiskinan mahupun kekayaan itu adalah perkara yang telah ditulis dan nasib yang telah ditentukan. Mereka perpendapat bahawa kemiskinan itu atas ketetapan Allah, dan kekayaan juga atas kehendak-Nya. Maka ketetapan-Nya adalah apa yang diredhai-Nya. Oleh yang demikian tidak perlu untuk diubah mahupun ditukarganti.

b. Pemikiran yang sedemikian menyulitkan lagi usaha untuk menghapuskan kemiskinan.

c. Risalah Islam disempurnakan dengan membebaskan manusia dari belenggu kemiskinan. Islam menyeru golongan yang kaya dan yang berkemampuan untuk meng"infaq"kan/membelanjakan harta kurnian-Nya untuk hamba-hamba Nya yang memerlukan.

d. Setiap sesuatu masalah akan ada penyelesaian dan setiap penyakit ada ubatnya. Dalam penciptaan penyakit, Dia juga menciptakan ubat. Sekit itu dengan keizinan-Nya, dan rawatan juga dengn keizinan-Nya. Demikian juga halnya dengan kelaparan. Kelaparan dihilangkan dengan makan.



3. Islam menolak "Pandangan Belas Kasih dan Sedekah itu Hanya Sunat"

a. Islam bersetuju dengan golongan yang yang ketiga ini, yang menyeru golongan yang kaya untuk bersedekah, dan belas kasih kepada golongan miskin.

b. Bagaimanapun Islam tidak menerima dari sudut pegangan mereka yang menganggap bantuan itu hanyalah sesuatu yang sunat. Mereka melihat golongan yang miskin dalam masyarakat hidup hanya di bawah kasih belas, rahmat dan limpah ruah kekayaan orang yang kaya.

c. Ini menjadikan golongan yang kaya terus kaya, dan bakal menghasilkan masyarakat yang materialistik dan memtingkan diri.

b.Dalam surah Al Fajr ayat 17-20 yang memberi maksud:

(17) Jangan demikian, (sebenarnya kata-kata kamu itu salah). Bahkan (perbuatan kamu wahai orang-orang yang hidup mewah, lebih salah lagi kerana) kamu tidak memuliakan anak yatim, (malah kamu menahan apa yang Ia berhak menerimanya

(18) Dan kamu tidak menggalakkan untuk memberi makanan (yang berhak diterima oleh) orang miskin

(19) Dan kamu sentiasa makan harta pusaka secara rakus (dengan tidak membezakan halal haramnya)

(2o) Serta kamu pula sayangkan harta secara tamak haloba.


Monday, July 27, 2009

Kapitalis dan Sekitarnya

a. Secara umumnya kapitalis ialah satu sistem ekonomi di mana perniagaan, industri dan pengeluaran dikuasai oleh milikan persendirian bermatlamatkan hanya keuntungan.

b. Kapitalis atau bahasa Inggerisnya, Capitalist berasal dari perkataan "capital" yang membawa maksud modal.

c. Sistem ekonomi ini dipopularkan oleh Adam Smith seorang ahli ekonomi Scotland, yang menulis sebuah karya yang bertajuk "The Wealth of Nation" sekitar pertengahan kurun ke-18. Sistem ekonomi yang seakan sama telah lama diamalkan sebelum itu.


d. Antara sifat-sifat ekonomi kapitalis ialah:

1. Kerajaan tiada fungsi dalam mencampuri urusan perniagaan, penentuan harga dan hak milik. Kerajaan hanya berfungsi sebagai pemudah cara dan melicinkan urusan. Peniaga/syarikat swasta diberi kebabasan yang penuh dalam menjalankan urusan ekonomi. Penswastaan adalah salah cabang dari ekonomi kapitalis.

2. Sistem ini bermatlamatkan keuntungan semata-mata. Pekerja mendapat gaji berdasarkan apa yang ditawarkan oleh majikan, bukan atas kewajaran dan bukan atas kadar yang berpatutan dengan kerja yang dilakukan.

3. Pembahagian tenaga kerja secara jelas dan pekerja tidak boleh memilih untuk tidak berkerja bagi menyara kehidupan(perbelanjaan) mereka. Dalam masa yang sama mereka berhak untuk bekerja untuk sesiapa sahaja.


e. Keburukan ekonomi Kapitalis

1. Berlakunya akumulasi kekayaan, golongan pemodal(kaya) menjadi lebih kaya, golongan miskin/pekerja kekal miskin.

2. Berlakunya monopoli ke atas pasaran dan eksploitasi ke atas pekerja.

3. Berlakunya ketidak-stabilan ekonomi/pasaran seperti yang berlaku di Amerika, iaitu the Great Depression pada tahun 1929. Ini kerana perkembangan ekonomi berlaku dengan terlampau mendadak, menjadikan pengeluaran melebihi permintaan.


f. Sistem ekonomi yang bertentangan dengan kapitalis ialah ekonomi Sosialis dan Komunis.

g. Di dalam sistem ekonomi sosialis, kerajaan mencampuri urusan perniagaan, hak pemilikan dan lain lain, tetapi dalam masa yang sama kerajaan memberi kebebasan yang luas kepada peniaga.

h. Bagi ekonomi komunist pula, kerjaan berkuasa penuh mengatur segala aktiviti ekonomi. Rakyat diberikan kekayaan sama rata, tanpa mempunyai hak milik peribadi.


Disediakan oleh,
Syazwanordin@yahoo.co.uk

--------------

- Posting ini akan dibentangkan dalam madrasah wasatiah, 28julai2009.

- Penulisan di atas hanya berdasarkan pembacaan yang terhad, dan ditulis oleh orang yang bukan "ahli" dalam bidang ekonomi.

- Tujuan utama penulisan ini adalah hanya untuk berkongsi "basic idea" dalam teori ekonomi kapitalis.

- Penulisan disasarkan untuk golongan penuntut pengajian tinggi yang ingin menambah pengetahuan am, dan sebagai "modal" menyiapkan diri untuk berdamping dengan masyarakat.

Saturday, July 25, 2009

Kemiskinan dan Bagaimana Islam Mengubatinya II

1. Kemiskinan Ancaman kepada Akidah

Tidak dapat dinafikan lagi, kemiskinan adalah ancaman yang paling besar kepada akidah, khususnya kepada orang miskin yang gigih berusaha. Kemiskinan boleh membawa kepada syak dan akan menjurus kepada persoalan akan HIKMAH penyusunan Tuhan terhadap makhluk. Di mana KEADILAN Tuhan yang memberi rezki?

Tidak hairanlah ada hadith Nabi yang menyebut " takut-takut kemiskinan(kefakiran) itu membawa kepada kekufuran" dan Nabi juga sering berdoa "Jauhkan kami dari kekufuran dan kefaqiran(kemiskinan)" .

2. Kemiskinan Ancaman kepada Akhlak

Kemiskinan akan menjurus kepada keruntuhan moral, perbuatan mencuri, meminta rasuah sebagainya. Ini kerana mereka terhalang dari mengecapi nikmat dunia sepertimana orang yang di sekelilingnya.

Nabi melarang sahabat dari mengambil rasuah, dan Nabi menyuruh membanteras gejala ini.

3. Kemiskinan Ancaman kepada Permikiran

Bahaya kemiskinan tidak terbatas kepada fizikal ataupun mental sahaja, malah mengancam cara berfikir. Orang yang diselungi oleh kemiskinan tidak mampu memenuhi keperluan hidup, malah tidak dapat memenuhi hajat/keinginan ahli keluarga mereka. Oleh yang demikian, bagaimana mereka mampu untuk berfikir dengan tenang dan secara halus, dalam masa yang sama mereka runsing dengan kelaparan serta kehimpitan hidup.

Ada disebut di dalam hadis soheh yang membawa maksud " tidak boleh seseorang itu mengadili antara dua orang, ketika dia marah". Ulamak berpendapat marah di sini juga bermaksud sangat haus dan lapar.

4. Kemiskinan Ancaman kepada Institusi Keluarga

Kemiskinan memberi kesan kepada institusi kekeluargaan itu dari sudut pembentukan, perjalanan dan keterikatannya.

Kedapatan antara orang yg miskin ini terhalang dari mendirikan rumah tangga disebabkan tidak mampu dari sudut ekonomi. Ditambah pula oleh sikap sesetengah ibu bapa perempuan yang menjadikan taraf hidup dan harta benda sebagai kayu ukur untuk menerima menantu. Islam mementingkan akhlak dan peribadi bagi memilih pasangan hidup.

Hal ini disebutkan di dalam Al Quran, surah An Nur ayat 33.

"Dan kahwinkanlah orang-orang bujang (lelaki dan perempuan) dari kalangan kamu, dan orang-orang yang soleh dari hamba-hamba kamu, lelaki dan perempuan. Jika mereka miskin, Allah akan memberikan kekayaan kepada mereka dari limpah kurniaNya kerana Allah Maha Luas (rahmatNya dan limpah kurniaNya), lagi Maha Mengetahui".

5. Kemiskinan Ancaman kepada Masyakat

Seseorang boleh bersabar dengan sesusahan hidup kerana sumber yang terhad dan ramainya orang. Tetapi apabila kepayahan itu disebabkan oleh ketidak-adilan dalam pembahagian ekonomi, dan hanya segolongan kecil yang mengecapi nikmat kekayaan, ini akan membuatkan rasa dengki dan tidak puas hati. Maka tidak akan ada lagi rasa kasih sayang di antara masyarakat.

Antara lain kemiskinan mengancam kebebasan, kestabilan dan kedaulatan sesebuah negara. Orang yang kesempitan tidak ada di dalam dirinya semangat untuk mempertahankan negara, hal yang sedemikian itu adalah kerana mereka dibelunggu oleh kelaparan serta ketakutan, dan negara tidak pula cuba membantu.

Dari aspek kesihatan pula masyarat secara amnya akan terjejas dengan kekurangan zat makanan, rumah yang dhaif, ketiadaan sistem kumbahan dan lain lain. Ini semua akan menjejaskan produktiviti dan pengeluaran negara tersebut.

Tuesday, July 21, 2009

Kemiskinan dan Bagaimana Islam Mengubatinya I

a. Kemiskinan adalah salah satu masalah yang besar yang melanda negara-negara umat Islam seluruh dunia sejak sekian lama. Pelbagai usaha dijalankan oleh pihak-pihak berwajib, namun perkara ini tetap berlarutan.

b. Islam telah menggariskan pelbagai wasilah/cara untuk menangani kemiskinan ini.

c. Dr Yusuf Al Qaradhawi ada menulis sebuah buku (mushkilatul faqr wa kaifa a'lijuha al islam) yang membincangkan tajuk tersebut . Buku ini ditulis sekitar tahun 1966, terbitan maktabah wahbah, kaherah, dan telah 8 kali diulang cetak. Mempunyai 167m/s dan harga sekitar 7LE.

d. Berdasarkan kefahaman peribadi daripada pengajaran Ust Fawaz Fadhil ( moga Allah memberkati beliau) , saya membuat ringkasan.

e. Sebelum pergi lebih jauh, ada perbezaan antara istilah "faqr" dan "miskin". Faqr ialah golongan yang tiada pekerjaan dan tiada harta untuk dibelanjakan. Manakala "miskin" pula memberi makna golongan yang ada pekerjaan, tetapi masih tidak mencukupi untuk menampung hidup.

f. Kemiskinan yang dimaksudkan dalam penulisan di bawah adalah "faqr". Oleh kerana istilah fakir dan miskin ini seakan serupa penggunaannya di dalam Bahasa Melayu, jadi saya hanya memilih satu untuk diguna pakai.


-------------

Pandangan Islam terhadap Kemiskinan

1. Islam tidak menerima pandangan "kemiskinan itu suci"

a.- Islam menolak pandangan kumpulan yang menganggap kemiskinan itu bukan benda yang keji, bahkan mereka berpendapat kemiskinan bukanlah masalah, apatalah lagi perlu diubati.

b- Tiada satu ayat pun di dalam Al-Quran yang memuji kemiskinan,malahan di dalam hadis yang soheh pun tiada akan memuji kemiskinan itu.

c- Ada terdapat hadith yang memuji akan "zuhud" di dunia, tetapi bukanlah memuji akan kemiskinan.

d- Kekayaan itu satu nikmat dari Allah, dan Islam menuntut agar mensyukurinya.

e- "Dan didapati Nya engkau miskin, dan Dia kayakan" surah adh-dhuha ayat8

Sunday, July 19, 2009

Setelah Hampir 6 Tahun..

bismillah..

Teringat pertemuan aku dengan Ahmad Tarmizi Ismail (Mizi) di Tanta dalam hujung tahun 2003 sebelum Mizi balik ke Malaysia. Di situlah first time aku mendengar istilah blog dan sudah tentunya Mizi yang cerita. Dia suruh aku buat blog untuk cerita kesah hidup, pengalaman, pendapat etc2. Tapi lepas dekat 6 tahun, baru aku mula menulis. Itu pun selepas Ustaz Fawaz dok "encourage" aku untuk buat blog. Apapun Alhamdulillah ni aku dah mula..

Segalanya bermula dari sini..